Εκλογικό Κέντρο: Λ. Εθνικής Αντιστάσεως 96-98

211 1150598

Πρώτη-φορά-καισαριανή

Μπεττίνα

Γραφίδου - Γεσθημανή

ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Θέσεις - Προτάσεις
Read

"Oι τουρίστες ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρονται για την αυθεντικότητα και την ξεχωριστή ταυτότητα, τις νέες εμπειρίες, τη νοσταλγία στις ρίζες, ο πολιτιστικός τουρισμός των εμπειριών είναι παγκόσμια τάση και αυξάνεται διεθνώς"

Ο πολιτιστικός τουρισμός είναι μια σημαντική πρόκληση για την αυριανή Καισαριανή
  • 29 Ιαν 2019
  • Σοφία Τσιτούρα
  • Υποψήφια δημοτική σύμβουλος
  • Θέσεις - Προτάσεις
  • Εναλλακτικός τουρισμός
Photogallery
Μέγεθος Γραμματοσειράς

Η υποψήφια δημοτική σύμβουλος με την Παράταξη 'Πρώτη Φορά Καισαριανή' , Σοφία Τσιτούρα, με άρθρο της αναφέρεται στα πλεονεκτήματα που μπορεί να προσφέρει στην πόλη η αύξηση του πολιτιστικού τουρισμού. Η κ. Τσιτούρα δίνει μεγάλη σημασία στη δυναμική του τουρισμού , αφού αυτός συμβάλλει στην πολιτιστική ανάπτυξη.  Αναλυτικά το κείμενό της:

Ο πολιτιστικός τουρισμός αποτελεί θέμα το οποίο θέλει τόλμη για να συζητηθεί και συνήθως παραπέμπεται στις καλένδες ή εξοβελίζεται από τη δημόσια συζήτηση ως υπέρτατη απειλή για την τοπική μας κοινωνία.H γράφουσα ανήκω σε αυτούς που τολμούν να το θέσουν, με την προσδοκία να ανοίξει ένας γόνιμος δημόσιος διάλογος, ζυγιάζοντας τα πολλά θετικά που θα μπορούσε ο πολιτιστικός τουρισμός να επιφέρει στην πόλη.

Οι αρχές και προϋποθέσεις του πολιτιστικού τουρισμού

Ο πολιτιστικός τουρισμός χαρακτηρίζεται από τις εξής αρχές, προϋποθέσεις που θα πρέπει να τηρεί κάθε σχέδιο ανάπτυξης:

●   Εκπαιδεύει την τοπική κοινωνία και παρέχει ευκαιρίες για κατανόηση από τους κατοίκους του τόπου και τους επισκέπτες.

●   Η σχέση μεταξύ των πολιτιστικών τόπων/ διαδρομών και του τουρισμού είναι δυναμική.

●   Η διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς θα πρέπει γίνεται με τρόπο (αειφόρο) για τις παρούσες και μέλλουσες γενιές.

●   Συμβάλλει αμοιβαία με κοινά οφέλη στην πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη

●  Ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό.

●  Ο τουριστικός σχεδιασμός για πολιτιστικούς τόπους/ διαδρομές θα πρέπει να  διασφαλίζει ότι η εμπειρία του επισκέπτη θα είναι αξιόλογη, πλούσια σε περιεχόμενο και απολαυστική.

● Τονίζει την ανάγκη για την αξιοποίηση της ιστορίας.

●  Προωθεί την πολιτιστική κληρονομιά ως πόλο τουριστικής έλξης.

●  Προσελκύει επισκέπτες με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Πρόκειται για ένα ειδικό κοινό (υψηλό μορφωτικό επίπεδο, μελετητές, ερευνητές του τόπου).

●  Οι τοπικές κοινότητες συμμετέχουν στο σχεδιασμό της διατήρησης του πολιτιστικού αγαθού και του τουρισμού με συνείδηση των σχεδίων τους.

●   Η σχεδίαση μπορεί να την κάνει ως τη μοναδική εμπειρία επίσκεψης

●   Δραστηριότητες από τον τουρισμό και τη διατήρηση του τοπίου ή της διαδρομής πρέπει να ευεργετούν την τοπική κοινότητα. Ο προορισμός που συστήνεται στον υποψήφιο τουρίστα περιηγητή με οφέλη από τη πολιτιστική ιστορία, μνήμη και κληρονομιά του τόπου ορίζεται ως πολιτιστικός προορισμός.

Τουρισμός έρευνας

Ακόμη, αν ο μοναδικός λόγος μετακίνησης είναι η επίσκεψη και η εμπειρία στο πολιτιστικό τοπίο, για το μνημείο, τον αρχαιολογικό χώρο ή την ιστορία, τότε ονομάζεται πολιτιστικός προορισμός της έρευνας: Στον τουρισμό έρευνας θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε τους τουρίστες οι οποίοι μετακινούνται για ερευνητικούς λόγους.

Π.χ. αναζήτηση σε βιβλιοθήκες, επιτόπια έρευνα ,  βυζαντινά μοναστήρια, επίσκεψη σε οικισμούς για παρατήρηση, για ανθρωπολογική μελέτη, για ιστορική έρευνα και την καταγραφή αφηγήσεων, ακόμα και τη συλλογή στοιχείων.

Επιπλέον, οι τουρίστες ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρονται για την αυθεντικότητα και την ξεχωριστή ταυτότητα, τις νέες εμπειρίες, τη νοσταλγία στις ρίζες  Εξάλλου ο πολιτιστικός τουρισμός των εμπειριών είναι παγκόσμια τάση και αυξάνεται διεθνώς.

Η Καισαριανή κι πολιτιστικός τουρισμός

Η Καισαριανή ανήκει εκ των πραγμάτων και στο κομμάτι του  εθνολογικού τουρισμού: Πρόκειται για τον τουρισμό που εστιάζει στη μνήμη, τα ιστορικά γεγονότα, στη ανθρωπολογική μελέτη, στους τόπους των στρατοπέδων, των ιστορικών μαχών, και οι επισκέπτες/τουρίστες παρακολουθούν ένα τόπο/ προορισμό σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα.

Οι αντιρρήσεις που εγείρονται

●        Ο τουρισμός εμπορευματοποιεί το πολιτιστικό προϊόν/ τοπίο/ διαδρομή ευτελίζοντάς το.

●        Προσφέρει μια στημένη και σκηνοθετημένη αυθεντικότητα σε τοπίο/ διαδρομή με μοναδικό στόχο το κέρδος και την κατανάλωση προς τέρψη των τουριστών.  Η αυξανόμενη βιομηχανία του τουρισμού μεταβάλλει τους εργαζόμενους στον πολιτισμό σε χαμηλής ειδίκευσης εργατικό δυναμικό -π.χ. εποχιακοί εργαζόμενοι, φύλακες μουσείων.

●        Η βιομηχανία του πολιτισμού αναπτύσσει τη ρητορική ότι το δημόσιο (Κράτος, δήμος ,περιφέρεια ) έχει μειωμένη ικανότητα να συντηρήσει τον μηχανισμό διαφύλαξης των επισκέψιμων σημείων (π.χ. μουσεία), ανοίγοντας το δρόμο σε ιδιώτες αμφίβολων συμφερόντων προκειμένου να οριστεί γρήγορα ο πολιτιστικός και τουριστικός προορισμός.

Τα προβλήματα που οδηγούν τελικά στις σύγχρονες μορφές τουρισμού

Από την άλλη πλευρά, αν τα πράγματα μείνουν ως έχει, πάλι προβλήματα δημιουργούνται, τα οποία συνοψίζονται στα εξής:

●  Ο κρατικός μηχανισμός όταν δεν έχει εισοδήματα καταχώνει τοπία, ανθρώπους και διαδρομές και αποκόβεται από την τουριστική αγορά.

●   Η συρρίκνωση των δημοσίων υπηρεσιών προκαλεί προβλήματα στη φύλαξη των πολιτιστικών αγαθών ακόμη και σήμερα.

Παράδειγμα: Πολλοί διευθυντές χώρων αρχαιολογικών έμειναν αποκομμένοι από την τουριστική αγορά, με σκοπό να αποκλείουν και τους χώρους που διευθύνουν. Π.χ. Μέγαρα, Βραυρώνα, Ναός Επικούρειου Απόλλωνα.

Ο συγκεντρωτισμός αυτός πολλές φορές εξιδανίκευε το πολιτιστικό αγαθό ως συμβολικό και εθνικό κεφάλαιο, καθιστώντας την εκμετάλλευσή του ταμπού.

●   Η επισκεψιμότητα σε όποιους χώρους λειτουργούν σήμερα δεν μετράται, έτσι οι έρευνες κοινού έχουν χαθεί δια παντός. Η καταμέτρηση των επισκεπτών είναι μόνο ποσοτική και όχι ποιοτική, μετρώντας σε αριθμούς και όχι μέσα από ειδικούς δείκτες, π.χ. τι επισκέφτηκαν, τι γνωρίζουν για τον τόπο, για πόση χρονική περίοδο, με τι κίνητρο κ.ά.

Βήματα ωρίμανσης

Τα αναγκαία βήματα ωρίμανσης που οφείλουμε να κάνουμε

Πράγματι σαν Δήμος θα μπορέσουμε  να προσφέρουμε το πλαίσιο συντονισμού και εποπτείας, προκειμένου να επιβλέπουμε τους όρους και την εφαρμογή των όρων και των νόμων για τη συνεργασία ιδιωτών και επιχειρήσεων.

 Χωρίς όραμα, στόχο και με ασυνεπή πολιτική οδηγούμαστε στην απαξίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς, άλλοτε με την εγκατάλειψη, την ιεροποίηση που δεν κατανοούν οι νεότεροι και τέλος την άκρατη εμπορευματοποίηση.

 Σε αυτή την περίπτωση ο τόπος καθοδηγεί και δικτυώνει την προσέλευση των επισκεπτών, μέσα από τα μουσεία, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα ιστορικά τοπία, το φυσικό κάλλος.

Εδώ ο τόπος οφείλει να έχει όνομα, φήμη, ιστορία, διάδοση, προκειμένου να λειτουργήσει ως πόλος έλξης, δίκτυο, συνδυασμός πολλών πολιτιστικών επιλογών. Μάλιστα οφείλουμε να έχουμε μελετήσει και ερμηνεύσει τον τόπο εκ νέου προκειμένου να εξηγούμε τη σημασία του όχι τόσο μέσω υπηρεσιών, αλλά και μέσω ποικιλίας τόπων και πληροφοριών.

 Κάθε σταθμός της διαδρομής, δηλαδή, θα έχει επιπλέον στοιχεία επίσκεψης. Κάθε ιστορική στιγμή στο πολιτιστικό τοπίο αξίζει να αξιοποιηθεί. Πρόκειται δηλαδή για τη Στρατηγική Επένδυσης του Τόπου.

Καταληκτικά

Η τουριστική και πολιτιστική βιομηχανία συναντώνται κατά την οικοδόμηση της ταυτότητας του προορισμού. Η ανάδειξη της τουριστικής ταυτότητας δηλώνει ταξιδιώτες/επισκέπτες που γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικοί σε ζητήματα που σχετίζονται με το όνομα και δίνουν σημασία στην εμπειρία του ταξιδιού, στους σταθμούς για παράδειγμα της πολιτιστικής διαδρομής, αλλά και  στις φυσικές ομορφιές του προορισμού.

 Η λογική των αναδυόμενων προορισμών έχει στηριχθεί στον πολιτιστικό προορισμό με έμφαση στα πολιτιστικά τοπία, τους αρχαιολογικούς χώρους, τις πολιτιστικές διαδρομές και η διαδικασία υποστήριξης έχει τεχνολογικό εξοπλισμό, ψηφιακές αφηγήσεις, εικονικές ξεναγήσεις.

Όλα αυτά αποτελούν στοιχεία έκφρασης της φυσιογνωμίας της ταυτότητας της περιοχής, υποστηρίζουν το Brand για το οποίο εργαζόμαστε. Η ταυτότητα του τόπου λειτουργεί ως σύμβολο, χώρος αναφοράς, υπερηφάνειας, ένταξης, συνοχής.

Έτσι είναι ανάγκη να έχουμε την αναμόρφωση των ιστορικών πόλεων/ περιοχών και την αναγνωρισιμότητά τους . Το όνομα του τοπίου ή της διαδρομής μπορεί να πιστοποιηθεί να γίνει επισκέψιμη από φορείς και κατόπιν να κατοχυρώσει το όνομά της, τις δυνατότητές της.